Manafaat madu lebah untuk kecantikkan wajah


Madu memiliki banyak sekali khasiat untuk kecantikan. Sejak zaman dahulu, Selain diminum untuk kesihatan, madu lebah juga digunakan oleh para wanita sebagai perawatan kecantikan. Madu memiliki kandungan yang baik untuk kulit wajah, seperti vitamin B, vitamin C, antioksidan, dan banyak lagi. Ada beberapa manfaat atau khasiat madu untuk kecantikan:

Madu Dapat Melindungi Kulit Luar
Dengan memakai madu, atau sapukan sedikit madu ke kulit wajah, maka wajah akan terhindar dari bintik-bintik merah pada wajah bekas jerawat ataupun luka. Ini kerana madu memiliki kandungan antioksidan, anti kulat dan anti mikrob yang dapat melindungi ataupun sebagai cara menghilangkan bekas luka dan cara menghilangkan bekas jerawat pada wajah.

Manfaat Madu Untuk Kecantikan Wajah

Madu Dapat Melembabkan Kulit
Madu lebah juga sering digunakan oleh para wanita zaman dahulu untuk membantu melembabkan kulit yang kering dengan menyapu pada kulit wajah dan leher. Ada juga dicampurkan bersama limau atau putih telur untuk menjadikan kulit lebih lembut dan cantik.

Melambatkan proses penuaan 
Kandungan dalam madu lebah juga sangat membantu dalam melambatkan proses penuaan dan dapat digunakan sebagai salah satu cara menganjalkan kulit wajah.

Madu Dapat Memelihara Kesihatan Kulit Wajah
Sebenarnya dalam menggunakan madu dapat di aplikasikan dalam dua cara sekaligus. Pertama, iaitu dengan cara meminum ataupun disapukan pada kulit wajah. Kandungan pada madu seperti magnesium, kalsium dan potassium dapat membantu dalam regenerasi kulit yang dapat menghasilkan kulit yang sihat dan indah.

Madu Dapat Membersihkan dan Mencerahkan Kulit
Caranya sangat mudah untuk menggunakan madu sebagai pembersih sekaligus juga sebagai salah satu cara untuk mencerahkan kulit kusam. Hanya mencampurkan madu dengan air, hal ini dapat dijadikan sebagai antiseptik yang berguna untuk membersihkan wajahmu tanpa membuat kulit menjadi kering dan tetap menjaga kelembapan kulit wajah.

Madu Dapat Digunakan Sebagai Ubat Anti Jerawat
Madu sudah sangat popular dikalangan wanita untuk digunakan sebagai salah satu cara menghilangkan jerawat. Caranya pun sangat mudah, hanya sapukan sedikit madu pada kawasan wajah yang terdapat jerawat dan biarkan dalam 10 hingga 15 minit, jerawat pun akan cepat menghilang. Hal ini disebabkan karena kandungan madu yang bermanfaat dalam membunuh kuman penyebab jerawat dan membersihkan kotoran pada kulit wajah.

Sebenarnya banyak manafaat madu lebah untuk kesihatan dan kecantikkan. Tapi saya hanya kongsikan manafaat untuk kecantikkan kulit wajah. Ini kerana, khasiat madu lebah ini adalah kandungan yang terdapat dalam sabun SF Beauty selain ekstark buah-buahan yang kaya dengan vitamin C dan vitamin E.

sekiranya anda masih tercari-cari skincare yang dapat atasi masalah kulit wajah anda...jom dapatkan SF Beauty Skincare ini...








Tiada ulasan:

Catat Ulasan